Epizody pamięci, wystawa prac Grzegorza Bieniasa
Opublikowane: 03.08.2010 / Sekcja: KulturalneCzas wydarzenia:
Miejsce wydarzenia:
Organizator:
Godziny otwarcia:
- wt 11:00 – 18:00, bilet 1 zł
- śr, pt, sob, niedz 09:00 – 15:00, bilet 1zł
- czw 11:00 – 18:00, wstęp bezpłatny
Wernisaż wystawy 12 sierpnia, godz. 18.00, udział w wernisażu oraz spotkaniach - bezpłatny
Grzegorz Bienias (ur. 1958) jest profesorem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie prowadzi Pracownię Rysunku na Wydziale Malarstwa. Uprawia malarstwo, grafikę i rysunek.
Wystawa Grzegorza Bieniasa w Czytelni Sztuki jest ilustracją mechanizmów towarzyszących zapisom pamięci i kategoryzowania czasu. Wieloletnie zabiegi artysty nad nadaniem struktury epizodom z przeszłości wymagały ich tłumaczenia na różne techniki. Wystawa koncentruje się właśnie na technicznej stronie prac, dając wgląd w kilkanaście odrębnych metod malarskich i graficznych.
Balansując na styku barwnego rysunku i linearnego malarstwa Grzegorz Bienias operuje pulsującą, rytmicznie zagęszczoną linią i wąską gamą barwną. Jego ironiczne i pełne dystansu prace teatralizują codzienne doświadczenia oraz cytują przeszłość, przywołując architekturę Italii, konne portrety władców, archeologiczne artefakty i puste place śródziemnomorskich miast. Kaligraficzność, niespokojna faktura, walorowe niuanse na przemian z przetarciami, smugami i rysami, składają się na obrazy-rebusy.
Bienias dokonuje transpozycji rysunku w malarstwo, a logiki w emocje, posługując się harmonijnym podziałem kompozycji. W jego nowatorskich ingerencjach plastycznych jest miejsce na skondensowane przeżycia, komentarze rzeczywistości i dobitną cielesność.
To rysunek decyduje o konsystencji i budowie jego obrazów, które stanowią płaszczyzny o złożonej strukturze i oszczędnej narracji. Jego figury, zamaskowane i zdeformowane, o zakamuflowanej tożsamości, nieczytelnej fizjonomii i wewnętrznym skomplikowaniu poddawane są nieustannym transformacjom, które wzmagają ich nieuchwytność. Postać, chociaż pierwsza w hierarchii artysty, jest tylko formą, zaledwie częścią kompozycji. Formy, budowane na zasadzie multiplikacji kresek, raczej sugerują postaci niż konkretyzują ich obecność.
Unikalne prace na papierze jedwabnym, malarstwo akrylowe na płótnie i na papierze, wielkoformatowe monotypie i rysunki trawione na płycie cynkowej zostały na wystawie zestawione z autorskimi eksperymentami technicznymi Bieniasa. Ich tajniki zostaną częściowo odkryte podczas spotkań z artystą i kuratorem, pozostawiając jednocześnie miejsce na twórcze domysły publiczności.
Ola Wojtkiewicz