Rozsiani po Polsce

Czas wydarzenia: 29.10.2022 15:00:00 - 29.10.2022 16:30:00

Miejsce wydarzenia: Dom Pamięci Żydów Górnośląskich

Organizator: Muzeum w Gliwicach

W Domu Pamięci Żydów Górnośląskich odbędzie się spotkanie z podróżnikami Beatą i Pawłem Pomykalskimi. To kolejna odsłona cyklu „Rozsiani po Polsce”, poświęcona będzie tym razem Polsce gminnej i powiatowej.

Zaczęliśmy odwiedzać miejscowości mniej znane i rzadziej odwiedzane i tak narodził się pomysł na książkę „Polska z pomysłem. Miasta i miasteczka”. Przedstawia ona Polskę, w której szukaliśmy i odnaleźliśmy piękne zabytki, klimatyczne rynki, ciekawe historie, a przede wszystkim fascynujących ludzi. W Kocku zobaczyliśmy, jak współcześnie próbuje się zrekonstruować sztetl z drewnianą synagogą i poznaliśmy wiele ciekawych historii, w tym o Berku Joselewiczu i cadyku Menachemie Morgenszternie. Biała Podlaska zachowała mezuzy, a Włodawa wielki kompleks synagogalny. Oczywiście nie pominęliśmy także Kazimierza Dolnego – tutaj czytelnik poczuje artystyczny klimat, ale też obejrzymy wnętrze synagogi i zobaczymy, jak upamiętniono zdewastowany żydowski cmentarz – mówią autorzy książki, z którymi będzie można spotkać się w Domu Pamięci Żydów Górnośląskich 29 października od godz. 15.00.

Sobotnie spotkanie potkanie będzie poświęcone Biłgorajowi.

Beata i Paweł Pomykalscy mieszkają w Gliwicach. Zawodowo podróżują, fotografują, piszą i publikują. Współpracują z różnymi wydawnictwami i instytucjami. Angażują się także w rozmaite przedsięwzięcia polegające na promowaniu dziedzictwa kulturowego. Są autorami wielu przewodników, w tym bestsellerowego wydawnictwa Muzeum w Gliwicach „Śladami Żydów z Górnego Śląska”. Prowadzą podróżniczego bloga „Adventum – konkretnie o podróżach”. W 2017 roku w Domu Pamięci Żydów Górnośląskich prowadzili cykl „Rozsiani po Europie”.

Na spotkanie wstęp jest bezpłatny. Liczba miejsc jest ograniczona. Organizatorem wydarzenia jest Muzeum w Gliwicach. Przypominamy, że w każdą sobotę wszystkie Oddziały Muzeum w Gliwicach zwiedzać można bezpłatnie.